"Ät allt"

Jag har börjat läsa boken "ät allt" som är skriven av Gisela Van Der Ster. Den är verkligen skitbra. Okej, egentligen vet jag det mesta redan... men ändå tänds en lampa när jag läser den. Fan vad vi är nojjiga med att allt ska vara så förbannat nyttigt hela tiden. Och är det egentligen så nyttigt att jämt äta fullkorn och så kalorisnålt vi bara kan? Är verkligen mättat fett (smör, yoghurt etc.) så himla skadligt?
Egentligen spelar det ingen som helst roll vilken sorts mat kalorierna kommer ifrån. Ett gäng pannkakor eller några mackor... det är samma sak! Det enda som spelar roll är att vi ska få i oss alla näringsämnen. Det går alltså inte att leva på bara godis, eftersom vi då skulle få näringsbrist. Men en fredagkväll spelar det ingen roll om vi väljer att äta en påse godis istället för en smoothie och en macka.

Jag kan bli så grymt irriterad på mig själv att jag håller mig till den "trygga maten". Jag vill äta det jag vill!! Inte för att det skrivs i modetidningarna att "socker ska du undvika, fett blir du fet av" osv. "Välj grovt bröd istället för vitt". Vem har kommit på att vitt bröd skulle göra en tjockare än mörkt?! Visst, det gör en aningen mättare, men so what? Vitt bröd i sig gör ingen tjock. Allt handlar om variation och regelbundenhet. Att tugga och känna efter när man är mätt. Gör man det, behöver man inte oroa sig ett dugg över att "bli tjock".

Jag ska äta den maten jag vill. Vill jag ha en kanelbulle mitt i veckan, så ska jag också äta det. Vill jag äta en hamburgare istället för en bulgursallad ska jag det.
Vill jag lyxa till helgerna med amerikanska pannkakor, ska jag det. Vill jag äta scones istället för grovt bröd... ja då gör jag det!!

Jag mår inte alls bra av att äta "nyttigt" hela tiden. Visst, jag ÄLSKAR fisk, avokado, grovt bröd, kyckling, bulgur, gröt... men jag vill kunna kombinera den maten med t.ex pannkakor, scones, efterrätter och hamburgare. Jag vill äta av allt jag tycker om! Jag älskar sötsaker t.ex. Kroppen mår inte ens bra helt utan socker! Man behöver det. Hjärnan behöver det.
Ändring ska det bli i mina matvanor. Just nu äter jag extremt fettsnålt och för mycket fullkorn och fibrer. Jag mår skit av det! Kroppen funkar inte som den ska... magen gör ont, jag håller ofta på att svimma, känner mig svag...

Någon som är med mig och bryter denna "äta nyttigt" - trenden? Är det inte dags att bli nyttiga på riktigt, och ge kropp och själ det den VERKLIGEN behöver?



Kommentarer
Postat av: piimmie

åh ska nog kolla in där, lite dyrt men spela roll;-)

okej, det blir nästa film o hyra då:-)

hoppas du får en fin kväll!

kram

2008-08-11 @ 19:25:21
URL: http://piimmie.blogg.se/
Postat av: Paula

Jag är med Dig. Vi ska njuta, leva livet. Jag tror på att man ska äta varierat, men ändå vad man känner för. Träning är det rätta ordet. Vår kropp är gjord för att röra på sig. Äta det vi vill ha i lagoma mängder och röra på oss! ^^ Thaaaaaats greeeaaaat!

2008-08-11 @ 19:38:57
Postat av: Frida

Jag är med dig fan! ;)

2008-08-11 @ 19:41:52
URL: http://visiblesecrets.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag önskar så att jag också kunde tänka så, elle rjag kan tänka så men att handla så är det svåra. Ångest är liksom inte så lockande och då håller man sig till det "nyttiga".

2008-08-11 @ 19:46:19
URL: http://orngott.blogspot.com
Postat av: e

fast man blir väl mättare av grovt bröd än vitt?

2008-08-11 @ 19:56:11
Postat av: malin

Där sa du något att du blir yr och svag av sån nyttig mat, där kan nog skon klämma för mig med ;-) tack för påmenelsen, hehe.

2008-08-11 @ 20:03:06
URL: http://whatsgoingonhere.blogg.se/
Postat av: Cornelia

e: Precis, det skrev jag också.

2008-08-11 @ 20:06:53
URL: http://annacornelia.se
Postat av: Sara

Jo du har nog rätt. Jag tror att jag också borde läsa den boken. :D

2008-08-11 @ 20:07:44
URL: http://orngott.blogspot.com
Postat av: K

Gisela van der steer är grym! har du läst hennes Mattillåtet? Gör det annars. Jag lärde mig massor där. Bland annat att för lite fett kan ge tvångstankar. Inte konstigt att de är svårt att ta sig ur ätstörningar då. Det är ganska intressant för jag hade massa tvångbetende när jag var yngre. hade inte äs då, men jag var jääättesmal för kroppen växte så mycket på längden då. jag fick kämpa grymt mycket för att bli av med dessa tvång och trodde såklart att det var mig de va totalfel på som hade såna konstiga tankar. men jag inser nu att hade jag bara ätit ännu mer fett så hade jag mått så mycket bättre ( för tvången försvann faktiskt med tiden som vikten gick upp). Mat är så himla viktigt. Gisela är grym och lär ut en massa bra! även om man säkert kan misstolka det som står o man vill också...

2008-08-11 @ 20:11:09
URL: http://vagenframat.blogg.se/
Postat av: F

Håller med till 110%! Jag har nyligen, eller straxt innan sommaren börjat äta mer och mer av den maten som inte är så kallad "trygg" mat. Idag har jag tillexempel fikat Vinetta glasstårta hos farmor och ätit fläskpannkaka och druckit mjölk till middag, och endå har jag kommit fram till att jag knappt kommit över 2000 kalorier idag. ( och då har jag ätit mackor till frukost, en ostfralla som förmiddagsfika, panerad fisk,poiatismos och sås till lunch och.. jaa resten vet du ju. Känner hur mycket bättre jag mår när jag äter så här, mer varierat alltså. Och samma som du, jag älskar grovt bröd, hummus, FRUKT <3, te, bulgur, kyckling, fisk mm..! Din blogg är jättebra, och jag kommer definitivt köpa din bok så fort den kommer ut! Lycka till :)

2008-08-11 @ 20:22:25
Postat av: Mikaela

Självklart får du lägga upp mitt recept, länka gärna också :)

2008-08-11 @ 20:23:08
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: malin

friska tankar :D

2008-08-11 @ 20:40:25
Postat av: Hanna

Hell yeah, klart jag är med .. (o har varit det ett tag...) och jävlariminlåda vad mycket bättre och gladare jag är nu :)

och vad är nyttigt för vem och vem bestämmer det ? jag brukar tänka att godis är nyttigt för mig, jag behöver det ! Både kroppen och själen ;)

2008-08-11 @ 20:44:05
URL: http://honey87.bloggspace.se/
Postat av: Tilda

Kul att du är pepp :D!



Men har inte du alltid hävdat att det inte är sjukdomen som gör att du äter nyttig mat - att du helhjärtat och hundraprocentigt gillar "trygg" (som du kallar det) och nyttig/hälsosam mat? Du har ju ofta fått kommentarer av folk som hävdar att det är sjukdomen som gör att du gillar den mat du gör - men du har alltid sagt att du alltid gillat sån mat och att det inte är sjukdomens fel?



Amerikanska pannkakor med äkta lönnsirap är hursomhelst balsam för själen ;)

2008-08-11 @ 20:50:04
URL: http://kinell.blogg.se/
Postat av: Hanna

Så rätt, och jag är så på. Äter själv som du, och jag mår inte så bra. Dessutom slipper man ju äta så himla mycket om man äter fettrikt. (Fan, allt det du skrev vet jag ju egentligen - varför ska det bara vara så svårt att genomföra i praktiken?)

2008-08-11 @ 20:56:42
URL: http://stoft.blogg.se/
Postat av: Tilda

Bra! Med din motivation och kämpaglöd finns det inget som hindrar dig från att bli "frisk" och äta precis vad du vill.

2008-08-11 @ 21:26:03
URL: http://kinell.blogg.se/
Postat av: fie

såå lite så . blir verkligen glad över att läsa hur bra du har lyckats hittils . fortsätt kämpa . du är på GOD väg . <3

2008-08-11 @ 21:27:22
URL: http://nofoodforfie.blogg.se/
Postat av: amelie

håller med dig till tusen!!!!!

och tänk egentligen så himmla jobbigt det måste vara för magen med allt hårt fullkorn =S ! det kan ju inte vara bra!



jag är med dig!!!

kämpa på gumman! tycker att du är så himla stark och modig! stor bamsekram! <3

2008-08-11 @ 21:45:10
URL: http://trasbarn.blogg.se/
Postat av: Natalie

jag känner mig helpeppad efter ditt inlägg:) blir kanske en tur till malmö på stan med min bästa vän på onsdag, skulle det då bli så att det blir fika så ska jag fan ta mig äta något jag vill ha,något gott, så som kladdakaka ellernågot annat underbart, även om det är onsdag, och inte helg! mitt i veckan är ju väldigt förbjudet tyvärr.. men jag ska tänka på dig och hur du inspirerar mig:D du är totalunderbar! : ) stor kram!

2008-08-11 @ 22:13:30
Postat av: Nina

"Kroppen mår inte ens bra helt utan socker! Man behöver det. Hjärnan behöver det."



Hahahahaha..?



Okej, själklart ska man äta vad man vill när man vill men ha en nyttig "bas-mat", percis som du sa så skadar inte en kaka till och från. jag håller med dig helt och hållet, MEN kroppen behöver inte kolhydrater eller socker. Det står till och med i nordiska näringsrekomendationer.



Däremot så BEHÖVER kroppen fett. Hjärnan behöver fett, den består till 60 % av fett (om det inte var mer?) och/där av 10% DHA. Kroppen får lättare för att ta upp näringsämnen om maten innehåller fett. ALla fettlösliga viktiga vitaminer som i exempelvis mjölken: lätt och mellan mjölken har fått berikning av bla D-vitamin (och alla vet vi ju att vitaminberikningar inte är lika bra som ekta varan) Den feta helmjölken är naturligt rik på D vitamin och berikningen behövs inte.



fett mättar bra och gör dig INTE tjock. Studier har visat att de barn som äter mest fett är smalast! Nyligen kom en studie som gämförde lågfett, högfett och medelhavsdieten. Det som åt LCHF (Low Carb - Hihg Fat) gick ner mest och fick bäst blodfetter.



Lightprodukter brukar även innehålla en massa konstiga tillsattser.. Ich!



Kul att se att du är på bättringsvägen men Cornelia var inte rädd för naturligt fett för det är nyttigt!

2008-08-11 @ 22:19:15
Postat av: ingela

kunde skrivit det där inlägget själv.... och det skumma är att den "förbjudna" maten blivit mer och mer förbjuden ju mer jag gått ner, borde ju vara tvärtom, att jag känner att jag kan unna mig mer nu.. men nej nej

2008-08-12 @ 00:32:56
URL: http://zariaza.blogspot.com
Postat av: Cornelia

Nina: Du har helt fel när det gäller kolhydraterna. Du borde verkligen läsa boken!! Du kommer lära dig ett och annat + att alla dessa rekomendationer inte alls stämmer.

2008-08-12 @ 08:18:57
URL: http://annacornelia.se
Postat av: carolina

"ät allt" är min bibel, helt klart! jag äter redan onyttigt när jag är sugen, men det där med matbiten ska jag bli bättre på, att inte BARA äta quorn, utesluta pasta, med mera. klart jag är med! du är bra cornelia :)

2008-08-12 @ 12:26:44
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: carolina

förlåt, jag menade " Mattillåtet", hahaha!

2008-08-12 @ 12:30:05
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Malin

måste ba få kommentera dedär med kolhydraterna.. det är faktist helt sant att kroppen inte behöver det.

Egentligen inte.

Men ett liv utan kolhydrater är inget liv enligt mig;P



läs annika dalhqvist blogg och lite om LCHF.



JAg är strongt emot därimot att utesluta kolhydrater för även om kroppen inte behöver de, så är de jävligt gott, och riktigt mättande.



Och de kolhydrater som missbrukas är oftast snabba.





jag kan förstå om du blir arg när man säger " kroppen inte behöver kolhydrater" det blev jag också. liksom det är ju det man har blivit lärd. Men man behöver inte lyssna och gö som alla andra säger. Det gäller och sålla bort och göra det man själv tro på.



2008-08-12 @ 18:51:40
Postat av: e

"Vem har kommit på att vitt bröd skulle göra en tjockare än mörkt?! Visst, det gör en aningen mättare, men so what? Vitt bröd i sig gör ingen tjock."





det låter som om du menar tvärtom. att du syftar tillbaka på det vita. och igen när du pratar om det vita i slutet också. blabla hur som nu vet jag att hur du menade.

2008-08-12 @ 19:49:40
Postat av: h

tack för tipset, ska sticka ner till biblioteket och låna boken imorgon. förhoppningsvis blir jag av med min rädsla och kan börja äta sådant min familj käkar =/



2008-08-12 @ 22:09:53
Postat av: Josefin

Gisela Van Der Ster är en sjukt bra dietist och likaväl en sjukt bra författare. När jag var inskriven på dagbehandling på capio anorexi center (i sthlm) så kom Gisela dit var 3e vecka och så hade vi som frågestund, man fick fråga vad man än ville, och hon hade så många underbara svar, svar som man tror på, svar som jag tror stämmer. kloka, riktigt kloka och smarta svar. Hon har även skrivit mattillåtet som jag tycker är bra. Man får sig verkligen en tankeställare när hon pratar!

2008-08-12 @ 23:20:56
URL: http://stendahl.blogg.se/
Postat av: AnnaP

Åh, du är så klok så att man bara vill krama dig.

2008-08-13 @ 21:25:51
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Cattis

JAA! Jag är med dig! Vi ska kämpa!

vet du..jag har varit på kruýssning nu i tre dagar! Å JÄKLAR vilken utmaning det har varit! Låg å grät inför mina kompisar hur länge som helst för att jag hade ångest över all mat å godsaker...men jag kom på, att jag ska ju vara stolt! Det är ju SÅ jag vill att det ska vara! Att jag ska kunna äta det jag vill, och är sugen på! Å det SKA gå!! Så jag känner att jag har varit riktigt duktig!

Å du med, du är bra! Kämpakämpa, du är värd att leva!

KRAM!

2008-08-13 @ 23:47:35
URL: http://kaktuuus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0